Stap in de geschiedenis van shaken not stirred

In opdracht van Onze Kapel | januari 2020

Voor Louwman Museum schreef ik zes korte faction-verhalen. Hierin mixte ik feiten met fictie. De verhalen schetsen een tijdsbeeld rond páreltjes van bolides. Pareltjes, ja. En dat uit de pen van een schrijver zonder rijbewijs. Want hoe meer ik me in de bolide’s verdiepte, hoe meer ik me verloor in de geschiedenis van de vooruitgang. Dit is het verhaal van James Bond’s Aston Martin DB5.


1964, Q-Branche – ergens in Engeland.

“Voorzichtig, Bond,” sommeert Q. In het schemerlicht van de loods licht een fonkelnieuwe wagen op. Zilver weerkaatst op het gezicht van de Britse geheimagent en de pientere uitvinder. Voor hen staat de Aston Martin DB5. Een juwéél voor het oog, maar dodelijk gevaarlijk. Ja, auto’s en vrouwen, 007 had zo zijn voorkeuren.

Spionnensnufjes

Mede dankzij deze DB5 wordt in 1964 aartsrivaal Goldfinger uitgeschakeld. De wagen is door Q tot de tand bewapend met de meest vernuftige spionnensnufjes. Neem die draaibare nummerplaat. Daarmee switch je in no-time naar een Zwitsers, Engels of Frans kenteken. Met de uitschuifbare messen in de velgen scheurt iedere flank aan de zijkant in flarden. En last van ongewenste bijrijders? De rode knop in de versnellingspook activeert de schietstoel. “Zoeeffffff,” suist een enkele reis nog na.

De wagen is door Q tot de tand bewapend met de meest vernuftige spionnensnufjes. Neem die draaibare nummerplaat. Daarmee switch je in no-time naar een Zwitsers, Engels of Frans kenteken.

Browning-mitrailleurs en kraaienpoten

Achtervolgers schakel je uit door met kraaienpoten en olie te strooien. De generator creëert immense rookgordijnen. Zelfs richting aanwijzen is niet zo onschuldig als het lijkt. In de voorzijde zitten namelijk twee Browning-mitrailleurs verscholen. En zie je dat kogelvrijescherm voor de achterruit? Zit je achterin ook veilig(er).

“The name is Bond, James Bond”

In het Louwman Museum staat de Aston Martin DB5 met originele uitrusting uit de film Goldfinger (1964). Van dit exemplaar bestaan er maar vier. Een daarvan werd in 2019 geveild voor 5,8 miljoen euro. Sean Connery is de eerste geheimagent die zich achter het stuur waagt. Vanaf dan is een iconisch filmduo geboren. De DB5 keert daarna terug in Thunderball (1965), GoldenEye (1995), Tomorrow Never Dies (1997), Casino Royale (2006), Skyfall (2012) en Spectre (2015). En ja, ook in No Time To Die (2020) rekent “Bond, James Bond” weer op zijn dodelijke lief. Eentje die wél een langer leven beschoren is.


Lees hier meer autoverhalen voor het Louwman Museum.


Add yours Comments – 727